Rok 2018
Kongres 04 stycznia 2018 REŻYSER Po 'Solaris’ i ”Szpitalu przemienienia’ czas na kolejną filmową próbę ekranizacji twórczości Stanisława Lema. Tym razem podejmie ją Ari Folman, izraelski twórca, chętnie eksperymentujący z techniką animacji jak np. w głośnym dokumencie „Walc z Baszirem”. |
---|
Mandarynka 11 stycznia 2018 REŻYSER Najbardziej znany film Seana Bakera, który szokuje zarówno treścią jak i formą. Zrealizowany w całości iPhonem, zabiera nas w podróż do Los Angeles, a dokładniej w jego ukryte, diabelskie dzielnice. Bohaterkami „Mandarynki” są Alexanda i Sin Dee, które w Mieście Aniołów próbują normalnie żyć. Nie jest to jednak proste, kiedy pracuje się jako prostytutka, trafia się do więzienia za posiadanie narkotyków, a na dodatek – jest się transseksualistką. W Boże Narodzenie jedna z przyjaciółek wychodzi z więzienia. Nie zaznaje jednak świątecznej radości, ponieważ jej chłopak zdradza ją z „rybą” – czyli nietransseksualną kobietą. W rytmie dub-stepu rozpoczyna się więc pościg za niewiernym kochankiem. |
---|
Młodość 18 stycznia 2018 REŻYSER W oczekiwaniu na planowaną na 2018 premierę kolejnego filmu Paulo Sorrentino, powracamy do ostatniego dzieła twórcy „Wielkiego piękna”. Reżyser przedstawia olśniewającą wizualnie, pełną emocji i błyskotliwego humoru opowieść, która wystawia na próbę powszechne pragnienie wiecznej młodości. |
---|
Barton Fink 22 lutego 2018 REŻYSER Po przerwie wracamy z kultową czarną komedią braci Coen z lat 90-tych. Barton Fink to młody, społecznie zaangażowany dramaturg, którego sztuka właśnie odniosła sukces na Broadwayu. Wieść o jego talencie szybko dociera do Fabryki Snów. Ambitny autor zostaje zaproszony do Los Angeles, aby napisać scenariusz filmu o zapaśnikach. Po przybyciu doznaje jednak blokady twórczej, a klaustrofobiczny hotel staje się sceną wydarzeń, które bardziej niż amerykański sen, przypominają senny koszmar. Za inspirację posłużyć miała podobno Coenom prawdziwa historia z lat 40. XX wieku, kiedy to napisanie zapaśniczego filmu próbowano zlecić pisarzowi Williamowi Faulknerowi. W przeciwieństwie do bohatera filmu tytan amerykańskiej literatury w odpowiedzi na propozycję miał zadać tylko jedno pytanie: „Jak się stąd wychodzi?”. |
---|
Zjednoczone stany miłości 08 marca 2018 REŻYSER Akcja filmu rozgrywa się rok po upadku PRL-u. Cztery pozornie szczęśliwe kobiety próbują odmienić swoje życie. |
---|
Mistrz 01 marca 2018 REŻYSER Po wojnie Freddie nie może odnaleźć swojego miejsca w świecie. Ale kiedy trafia na charyzmatycznego wizjonera Lancastera Dodda, zostaje jego uczniem i pomocnikiem. |
---|
Klient 15 marca 2018 REŻYSER Po raz kolejny sięgamy do dorobku filmowego Asghara Farhadiego, twórcy „Rozstania” i prezentujemy Wam jego drugie oskarowe dzieło. To thriller psychologiczny nawiązujący do „Śmierć komiwojażera” autorstwa Arthura Millera. Emad i Rana są młodym małżeństwem zmuszonym do opuszczenia dotychczasowego mieszkania i wprowadzenia się do lokum w centrum Teheranu. Niedługo po tym kobieta pada ofiarą przemocy. W czasie gdy stara się uporać z traumą, jej małżonek prowadzi prywatne śledztwo mające na celu poznanie okoliczności ataku. Nie oczekujmy jednak czarno-białego świata, w którym będziemy w stanie wskazać ofiarę i winowajcę. Farhandi igra z oczekiwaniami widzów zmuszając do ciągłej rewizji własnych przekonań. O swoich dziełach mówi: „sam przeglądam się w swoim kinie. Ja, moi bliscy. Chcę zobaczyć, czy jesteśmy tacy, jacy chcielibyśmy być, i jak sobie siebie wyobrażamy”. |
---|
Opowieści, które żyją tylko w pamięci 22 marca 2018 REŻYSER Bezkompromisowy debiut Julii Murat, w którym po cichu, wśród pięknych zdjęć autorka poruszyła trudny temat przemijania, godzenia się ze śmiercią. W małej wiosce w brazylijskim interiorze, ludzie prowadzą spokojne życie. Na tle plantacji kawy i zielonych lasów pojawia się młoda dziewczyna, Rita, wraz ze swoim aparatem. Jest zafascynowana Jotuombą, w której czas stanął w miejscu. Jej wizyta nieoczekiwanie się przedłuża. „Opowieści, które żyją tylko w pamięci” to doskonała formalnie, poetycka baśń, pełna alegorii i symboli. Wśród oszczędnych dialogów można rozsmakować się w niemal malarskiej konstrukcji kadrów. Zapewne nie jest to film dla każdego, jednak wierzymy, że znajdą się wśród naszych widzów osoby, które zachwycą się nim równie mocno, jak my. |
---|
Victoria 05 kwietnia 2018 REŻYSER Nakręcony w czasie rzeczywistym, w jednym ponad dwugodzinnym ujęciu film zabiera nas, wraz z Victorią i poznanymi przez nią przed klubem nocnym chłopakami, na wycieczkę po Berlinie, jakiego nie znają turyści. Eksperyment Schippera był szalenie trudny. Film powstał na bazie zaledwie dwunastostronicowego scenariusza, aktorzy musieli często improwizować, a brak cięć potęguje poczucie realizmu. Niemiecki kandydat do Oscara pokazuje nie tylko to, jak pociągający jest Berlin nocą, lecz także to, jak może być niebezpieczny, nieprzewidywalny i ekscytujący.. |
---|
21x Nowy Jork 12 kwietnia 2018 REŻYSER Hipnotyczna, transowa podróż metrem w głąb psychiki mieszkańców metropolii, która równie silnie fascynuje co przytłacza. To tu, w podziemiach, pod podszewką mitologii miasta marzeń 21 bohaterów snuje swoją własną, intymną historię. Wszystkie razem nienachalnie składają się na wielogłosową opowieść o miłości, pragnieniach, samotności i potrzebie komunikacji, tworząc dokumentalny esej o kondycji współczesnego człowieka. Film, odkryty w trakcie zeszłorocznej edycji Kina na Granicy, szybko i jednogłośnie trafił na naszą listę najlepszych filmów festiwalu. |
---|
Światła wielkiego miasta 19 kwietnia 2018 REŻYSER Dzięki Charliemu Chaplinowi przenosimy się na 87 minut do roku 1931. W swoim niemym filmie (choć nakręconym już w erze dźwiękowej) opowiada on historię o miłości, poświeceniu, o kontraście między ubogimi ludźmi i bogaczami. Włóczęga pragnie zebrać pieniądze na operację oczu dla niewidomej kwiaciarki. Okazuje się jednak, że nie będzie to takie proste. Chaplin tworzył swoje dzieło przez ponad 4 lata, miał problemy z budżetem, z aktorami, a podczas kręcenia niemal każdą scenę powtarzano w nieskończoność (scenę kupowania kwiatów od kwiaciarki powtórzono 342 razy, dzięki czemu film trafił do księgi rekordów). Dzieło znalazło się na liście stu największych arcydzieł kina opublikowanej w 2005 roku przez „The Times”. |
---|
Nienawiść 26 kwietnia 2018 REŻYSER Film Mathieu Kassovitza to jedna z pierwszych prób przedstawienia realiów wieloetnicznych przedmieść metropolii, gdzie pozbawieni perspektyw bohaterowie wpadają w spiralę gniewu i frustracji. Tytuł filmu pochodzi od kwestii jednego z bohaterów: „La haine attire la haine!” (Nienawiść przyciąga nienawiść). „Ten film był totalnym zaskoczeniem w latach 90., bo nikt przed Kassovitzem nie sportretował tak realistycznie marazmu, jaki panuje wśród imigrantów z wielkich europejskich metropolii. Krytycy nawet nazywali go drugim Spike’em Lee i nie chodziło tu o wspólną sympatię do hip-hopu, a wiarygodną psychologię bohaterów z marginesu.” |
---|
Głowa do wycierania 10 maja 2018 REŻYSER Rozpoczynamy debiutanckim, pełnometrażowym dziełem Davida Lyncha. Młody mężczyzna, po długim rozstaniu odwiedza rodzinny dom swojej dziewczyny. Dowiaduje się tam, że został ojcem… lecz dziecko jest bardzo nietypowe. Wielu podejmowało się interpretacji tego prawie pozbawionego dialogów dzieła, lecz każdy (łącznie z byłą żoną twórcy) został wyśmiany przez reżysera. Po 6 latach zdjęć, po premierowym pokazie „Głowy do wycierania” Jack Nance widząc reakcję osłupiałych widzów powiedział do Lyncha „mówiłem ci, że ten film zmieni ich w zombie”. Ciekawi jesteśmy czy, podobnie jak we wspomnianym przypadku, ciszę po seansie filmu przerwie potężny aplauz. |
---|
Żywot Braiana 11 maja 2018 REŻYSER W swoim drugim kinowym filmie kultowa grupa Monthy Pythona po raz kolejny pod płaszczem absurdalnych gagów dostarczają subtelny aczkolwiek gorzki przekaz. Tym razem twórcy „Świętego Graala” postanawiają wymierzyć swoje ostrze satyry w filmy religijne. Brian jest rówieśnikiem Chrystusa i żyje w Judei. Pozostaje biernym mieszkańcem i stara się nie uczestniczyć w plebiscycie na proroka, jednak ogłupione społeczeństwo w wyniku komicznego zbiegu okoliczności właśnie jego wybiera na swojego mesjasza. Brytyjscy komicy ponownie brawurowo udowadniają, że nie ma dla nich tematu, którego nie można obrócić w żart. |
---|
Człowiek słoń 17 maja 2018 REŻYSER Tym razem Lynch udowadnia nam, że jako reżyser nie ogranicza się do tworzenia jedynie surrealistycznych, odrealnionych dzieł. Postanowił opowiedzieć historię opartą na prawdziwej postaci Josepha (w filmie Johna) Merricka, który cierpiał na chorobę deformującą jego ciało, przez co nazywany był człowiekiem słoniem. Niezdolny do normalnej pracy John zmuszony jest występować w cyrku w charakterze dziwoląga, aż do dnia, w którym na jego drodze stanie londyński lekarz, dr Frederick Treves, który roztoczy nad nim kuratelę. Lynch podkreśla tragizm postaci tytułowego bohatera. Mówi o alienacji niepełnosprawnego człowieka, który jest bardziej ludzki, inteligentny i szarmancki niż wielu znanych mu ludzi.” |
---|
Zagubiona autostrada 25 maja 2018 REŻYSER Fabułę tego filmu porównuję się często do rozrzuconych puzzli, w których brakuje kilku elementów. Fred Madison znajduje przed domem kasety wideo ukazujące jego dom, życie rodzinne oraz… morderstwo żony popełnione przez niego samego. W tym pozbawionym chronologii obrazie aktorzy grają po dwie role, choć po zastanowieniu się, mamy wątpliwości, czy były to różne postacie, czy też dwa warianty tej samej. Właściwie nic nie jest tutaj pewne, nic nie poddaje się logice. Reżyser sam twierdzi, że w przypadku tego dzieła jego zrozumienie jest zbędne, liczy się tylko siła przeżycia emocjonalnego i artystycznego. Podobno podczas realizacji filmu Lynch cały czas słuchał przez słuchawki ogłuszająco głośno nastawionej muzyki. W jednym uchu brzmiała muzyka towarzysząca scenie, którą właśnie realizował, w drugim przynależąca do sceny następnej. Wobec czegoś takiego nie da się przejść obojętnie.” |
---|
Komunia 07 czerwca 2018 REŻYSER Jeden z najczęściej nagradzanych polskich dokumentów ostatnich lat, zdobywca Europejskiej Nagrody Filmowej. Debiut Anny Zameckiej to wzruszająca i bolesna, a zarazem niepozbawiona humoru opowieść o dojrzewaniu jako porzucaniu złudzeń. |
---|
Toni Erdmann 14 czerwca 2018 REŻYSER Wydarzenie festiwalu w Cannes. Film dostał najwyższe noty w rankingu krytyków w „Screen International”. Recenzenci docenili abstrakcyjny, absurdalny, a jednocześnie bezpretensjonalny humor Toniego Erdmanna. Maren Ade przedstawia historię ojca, który postanawia spędzić kilka dni z dorosłą córką – menedżerką wysłaną przez korporację do rumuńskiej filii firmy. Mężczyzna przyjeżdża niespodziewanie do Bukaresztu i żartami i szaleństwami doszczętnie rozbija codzienność kobiety. Ta przewrotna komedia o przepaści między pokoleniami mówi o tym, co jest naprawdę ważne w życiu. |
---|
DOFA: BLOK DOKUMENTALNY 30 września 2018 FILMY
|
---|
DOFA: Epokowy projekt 03 października 2018 REŻYSER Po „epokowym projekcie”, jakim miała być budowa dwóch reaktorów jądrowych w Jarangua, zostało jedynie miasto-widmo i pozbawieni perspektyw mieszkańcy. Quintela pokazuje Kubę bez rumby, rumu i cygar. Jest za to bezradność i frustracja, która przepełnia życie zamkniętych w małym mieszkaniu w bloku dziadka, ojca i syna. Ich gwałtowność i skłonność do demonstrowania fizycznej siły mieszają się z melancholią i tęsknotą za czasami, kiedy było lepiej. Film został nagrodzony na MFF w Rotterdamie i wyróżniony na 15. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. |
---|
DOFA: Playtime 04 października 2018 REŻYSER Trzeci film w dorobku reżysera, którego bohater, pan Hulot, jest jego alter ego. Bohater wybiera się na spotkanie do biurowej dzielnicy Paryża. Musi jednak przebić się przez hipernowoczesne miasto przyszłości, w którym człowiek się gubi jak w labiryncie. Metropolia ta nie przypomina znanych z pocztówek obrazków, wypełnia ją szarość, a ludzie nie potrafią żyć bez maszyn. Odnosi się wrażenie, że reżyser jednocześnie podziwia współczesną architekturę i wątpi w jej funkcjonalność. |
---|
Tylko kochankowie przeżyją 11 października 2018 REŻYSER „Only Lovers Left Alive” to historia niezwykłej miłości dwojga wampirów, którzy są w sobie zakochani od wieków. Podziemny muzyk Adam (Tom Hiddleston) ponownie jednoczy się ze swoją enigmatyczną ukochaną (Tilda Swinton). Dodatkowo, kierunek, w którym zmierza działalność ludzka przyprawia Adama o depresję. Trwający od wieków związek wampirów zostaje jednak przerwany i podjęty próbie, gdy na horyzoncie pojawia się żywiołowa młodsza siostra (Mia Wasikowska) wampirzycy. |
---|
Plac zabaw 18 października 2018 REŻYSER Czym jest zło? Czy człowiek ma wrodzone skłonności do przemocy i zbrodni, czy nabywa je przez wpływ środowiska? Co popycha człowieka do popełnienia tak strasznych czynów jak morderstwo? Z tymi pytaniami zderza swoich widzów Bartosz M. Kowalski w swoim debiutanckim filmie „Plac zabaw”. Podążamy za trójką bohaterów, którzy za kilka dni kończą edukację w szkole podstawowej. Obserwujemy ich życie codziennie, które na pozór nie wydaje się być inne od życia rówieśników. Jednakże drobne akty przemocy, jakich dopuszczają się dzieci prowadzą do kumulacji w szokującym, brutalnym finale, który wzbudził kontrowersyjne reakcje zarówno wśród widzów jak i krytyków. Odbioru filmu nie ułatwia fakt, że jego zakończenie oparte jest na prawdziwej tragedii, która wydarzyła się 25 lat temu w Wielkiej Brytanii. |
---|
Osiem i pół 25 października 2018 REŻYSER Federico Fellini – tego nazwiska nie trzeba nikomu przedstawiać. Jeden z najważniejszych twórców europejskiego kina. Autor takich klasyków jak Amarcord, Dolce Vita, La Strada. W tym tygodniu prezentujemy Wam dosłownie ósmy i pół film w karierze Felliniego – historię o niemocy twórczej, szukaniu natchnienia, wpływu doświadczeń życiowych na tworzoną sztukę. Fabuła filmu jest zawieszona między jawą a snem, a prowadzi nas przez nią postać Guido Anselmiego – reżysera, który zmaga się brakiem inspiracji na nowy scenariusz filmowy. Analizuje on swoje życie, dzieciństwo, kobiety. Chciałby opowiedzieć wszystko, ale równocześnie ma wrażenie, że nie może opowiedzieć już nic więcej. |
---|