Rok 2017

Kawa i papierosy
12 stycznia 2017

REŻYSER
Jim Jarmusch
ROK PRODUKCJI
2003
Japonia, USA, Włochy

Czy jesteście w stanie wyobrazić sobie film, podczas którego przez ponad 1,5 godziny bohaterowie siedzą, piją kawę i palą papierosy? Pod wodzą Jarmuscha wszystko jest możliwe. Pracował on nad swym dziełem przez 17 lat, zaprosił do współpracy takie sławy jak Roberto Benigni, Iggy Pop, Tom Waits, Bill Murray, Steven Wright, Steve Buscemi, Alfred Molina, Cate Blanchett. Często pozwalał aktorom na improwizację, a za poszczególne epizody zgarnął wiele nagród (między innymi Złotą Palmę). Bohaterowie pomiędzy łykiem czarnej ambrozji a papierosem robią coś niezwykłego… rozmawiają! Właśnie w tym tkwi siła filmu. Dialogi są zabawne i inteligentne. Traktują zarówno o Paryżu w latach 20. jak i o możliwości użycia nikotyny jako środka owadobójczego. Jesteśmy ciekawi, który epizod najbardziej się Wam spodoba.

Fortepian
19 stycznia 2017

REŻYSER
Jane Campion
ROK PRODUKCJI
1993
Australia, Francja, Nowa Zelandia

Muzyka mówi często więcej niż słowa. Za jej pośrednictwem możemy przekazać nasz nastrój, emocje, opowiedzieć historię. Dla głównej bohaterki dramatu wyreżyserowanego przez Jane Campion muzyka jest czymś znacznie ważniejszym. Ada jest niemową, która wyraża siebie poprzez grę na fortepianie. Wraz z córką opuszcza rodzinną Szkocję, by zamieszkać wraz z mężem w nowozelandzkim buszu. Partner nie chce jednak transportować ciężkiego instrumentu i trafia on w ręce nieokrzesanego sąsiada pary. Campion dzięki „Fortepianowi” została obsypana nagrodami. 3 Oskary, Złoty Glob, 3 nagrody BAFTA, Złota Palma w Cannes dla najlepszego filmu i najlepszej aktorki, Złoty Laur, Srebrna Kamera i wiele, wiele innych statuetek spoczęło na jej rękach. Współwinnymi sukcesu są zapewne grający głównych bohaterów: Holly Hunter, Sam Neil i Harvey Keitel. Takiego filmu nie można przegapić.

Viviane chce się rozwieść
26 stycznia 2017

REŻYSER
Ronit Elkabetz, Shlomi Elkabetz
ROK PRODUKCJI
2014
Francja, Niemcy, Izrael

„Dlaczego chce się pani rozwieść?” – to pytanie główna bohaterka izraelskiego dramatu sądowego wyreżyserowanego przez Ronit Elkabetz i Shlomi Elkabetz usłyszy wielokrotnie. Skoro mąż jej nie bije, nie głodzi, nie zdradza, to czy może żądać od niego rozwodu, twierdząc jedynie, że go nie kocha? Choć akcja toczy się w czasach współczesnych, to proces odbywający się przed sądem rabinackim może się wydawać widzom archaiczny, tragikomiczny. Wywoła zapewne w Was skrajne emocje i zapoczątkuje ciekawą dyskusję. Film został wielokrotnie nagrodzony między innymi Złotym Warszawskim Feniksem podczas MFF „Żydowskie Motywy”. Był nominowany do Złotego Globu i Satelity, pokazywano go na festiwalu w Cannes. Bardzo polecamy!

Locke
2 lutego 2017

REŻYSER
Steven Knight
ROK PRODUKCJI
2013
USA, Wielka Brytania

Steven Knight wpadł na wyjątkowo karkołomny pomysł. Postanowił nakręcić film, w którym zobaczymy tylko jednego aktora siedzącego za kierownicą samochodu, prowadzącego liczne rozmowy przez telefon. Nie będzie to jednak byle jaki aktor. Tom Hardy wielokrotnie już udowodnił, że potrafi sprawić, że wstrzymujemy oddech. Tym razem będzie podobnie. Kamera skupiona przez większość filmu na jego twarzy ukaże nam niesamowitą mimikę, niski głos podkreśli emocje, które odczuwa główny bohater, a widzowie spędzą 85 minut na krawędzi fotela, przeżywając wraz z Ivanem każdą sekundę. My już nie możemy się doczekać.

Mustang
2 marca 2017

REŻYSER
Deniz Gamze Ergüven
ROK PRODUKCJI
2015
Francja, Niemcy, Turcja, Katar

Młodość ma swoje prawa. Co jednak zrobić, gdy na ich drodze stoi konserwatywna tradycja? Młode dziewczynki, będące głównymi bohaterkami reżyserskiego debiutu Deniz Gamze Ergüven, przekonają się boleśnie o tym, że walka o własną tożsamość i wolność wyborów bywa niezwykle trudna i bolesna. Karą za niewinny flirt ma być dla nich areszt domowy, a sposobem na wyciszenie plotek aranżowane małżeństwa. Film budują kontrasty pomiędzy budzącą się, subtelną seksualnością i dewiacjami. Największa turecka gazeta „Zaman” napisała: „Film jest agresywny, obraźliwy i bardzo francuski”. Został jednak doceniony i obsypany nagrodami (między innymi Nagroda dla najlepszego filmu europejskiego w Cannes). Jesteśmy bardzo ciekawi jakie w Was wzbudzi on emocje.

Spirited Away
9 marca 2017

REŻYSER
Hayao Miyazaki
ROK PRODUKCJI
2001
Japonia

Chihiro to mała, inteligentna i nieco rozpieszczona dziewczynka. Próbując ocalić swoich rodziców, którzy zostali zamienieni w świnie w ramach kary za zjedzenie pokarmu przeznaczonego dla bogów, rozpoczyna pracę w przedziwnym świecie, w którym rządzi zła czarownica Yubaba. Spirited Away nazywany jest często najlepszym anime autorstwa studia Ghibli. Bardzo mocno osadzona w japońskiej tradycji i wierzeniach opowieść bywa interpretowana jako metafora postępującej globalizacji kraju i zachodzących w nim zmian. Mówi również o odwadze, miłości do rodziców, przyjaźni. Do nagrania muzyki zaangażowano tokijską orkiestrę symfoniczną New Japan Philharmonic, dzięki czemu ścieżka dźwiękowa jest bardzo bogata. Zachwyca również grafika i świetnie podłożone głosy, a mimo że od premiery filmu minęło już prawie 17 lat, to wciąż wzbudza on w widzach ogrom emocji.

Kotka na gorącym, blaszanym dachu
16 marca 2017

REŻYSER
Richard Brooks
ROK PRODUKCJI
1958
USA

Na urodziny chorego na raka patriarchy przyjeżdżają jego dwaj synowie z rodzinami. Podczas gdy starszy stara się, by nie pominięto go w testamencie, chwali się umiejętnościami swoich dzieci i kochającą żoną, młodszy przechodzi przez trudny czas. Problemy małżeńskie i nadmiernie spożywany alkohol pogłębiają depresję po śmierci najbliższego przyjaciela. Sztuka Tennessee Williamsa z 1955 roku, na której został oparty film, budziła wiele kontrowersji. Nawiązania do homoseksualizmu jednego z bohaterów spotykały się z wieloma głosami krytyki. Dzieło Richarda Brooksa jest też niezwykłym popisem aktorskim Paula Newmana i Elizabeth Taylor. Nie sposób oderwać od nich oczu. Choć Williams nie lubił filmowych adaptacji swoich sztuk, to my serdecznie zachęcamy do spędzenia z nami tych 108 minut.

Łono
23 marca 2017

REŻYSER
Benedek Fliegauf
ROK PRODUKCJI
2010
Francja, Niemcy, Węgry

Lubimy kontrowersyjne filmy, więc nie mogliśmy pominąć „Łona” Benedeka Fliegaufa w naszym repertuarze. To niezwykłe dzieło opowiada historię miłości brutalnie zakończonej przedwczesną śmiercią. Rebeka, nie mogąc pogodzić się ze stratą ukochanego, postanawia urodzić jego klona. Jak nietrudno się domyślić, relacja pomiędzy synem i matką jest bardzo specyficzna, dwuznaczna. Długie ujęcia i specyficzne aktorstwo Evy Green sprawiają, że oglądany obraz jest tajemniczy, zimny i wypełniony ciszą. Gwarantujemy burzliwą dyskusję po seansie!

Róża
30 marca 2017

REŻYSER
Wojciech Smarzowski
ROK PRODUKCJI
2011
Polska

Każdy, kto miał styczność z kinem Wojtka Smarzowskiego wie, że jego filmy są wyjątkowe. Wywołując ból w każdej żywej komórce ciała, mimo że nasze szczęki odnajdujemy na wysokości kolan, hipnotyzuje i sprawia, że decydujemy się po raz kolejny sięgnąć po jego dzieła. Róża to jeden z najbardziej boleśnie realistycznych filmów Smarzowskiego. Akcja rozpoczyna się u schyłku II Wojny Światowej. Owdowiały Tadeusz (w tej roli Marcin Dorociński) wyrusza na Mazury, by wypełnić ostatnią wolę swojego kompana. Poznaje Różę graną przez rewelacyjną Agatę Kuleszę. Jest ona podwójnie wyobcowana jako owdowiała kobieta i Mazurka, a to nie pomaga w tych okrutnych czasach. Między nią i Tadeuszem nawiązuje się specyficzna więź, uczucie. Nie spodziewajmy się tu jednak pięknej, szczęśliwej historii miłosnej. Trudności, z jakimi muszą radzić sobie na co dzień bohaterowie, przekraczają zdolność tolerancji przeciętnego człowieka. Tego nie można przegapić!

Matka Joanna od Aniołów
6 kwietnia 2017

REŻYSER
Jerzy Kawalerowicz
ROK PRODUKCJI
1961
Polska

Kwiecień rozpoczynamy ekranizacją prozy Jarosława Iwaszkiewicza. Akcja „Matki Joanny od Aniołów” toczy się w XVIII w. na Smoleńszczyźnie. Do położonego na odludziu klasztoru przyjeżdża ksiądz Suryn — młody egzorcysta. Istnieje podejrzenie, że siostry zostały opętane przez diabła. Film Jerzego Kawalerowicza został oprotestowany przez Watykan na festiwalu w Cannes w 1961 r. na tyle skutecznie, że przełożono projekcję filmu z drugiego tygodnia na drugi dzień festiwalu. Istniało prawdopodobieństwo, że film może zostać wycofany z konkursu. Z festiwalu wyjechał jednak z Nagrodą Specjalną Jury.

Synekdocha, Nowy Jork
20 kwietnia 2017

REŻYSER
Charlie Kaufman
ROK PRODUKCJI
2008
USA

Synekdocha to figura stylistyczna polegająca na określaniu całości przez część, zastąpieniu nazwy ogólnej szczegółową lub odwrotnie. Znajomość tego terminu przyda się każdemu, kto zechce wybrać się z nami oraz z Charliem Kaufmanem w niezwykłą podróż, w której wielokrotnie zacierać się będzie granica pomiędzy fikcją a rzeczywistością, pomiędzy życiem i sztuką. Caden Cotard (w tej roli wybitny Philip Seymour Hoffman) jest reżyserem teatralnym. Postanawia stworzyć spektakl, który ma być realistyczny w każdym calu. Mijają lata, zmieniają się twarze aktorów, prace nad dziełem wciąż trwają, a twórca nie wyznacza daty premiery. To jeden z tych filmów, które, nawet oglądane wielokrotnie, nigdy się nie nudzą. Za każdym razem dostrzegamy w nim coś nowego. Tego nie możecie przegapić!

Ja tu rządzę
27 kwietnia 2017

REŻYSER
Mieczysław Krawicz
ROK PRODUKCJI
1939
Polska

Młody hrabia Józio Lulewicz pragnie założyć z przyjaciółmi teatr muzyczny. Gdy jednak matka nie chce mu go sfinansować, postanawia zrobić jej na złość i zatrudnia się jako uczeń u szewca. Podczas praktyk spotyka córkę swojego nauczyciela, Joasię. W obawie przed mezaliansem matka postanawia dać synowi upragnione pieniądze, ten jednak nie chce już ich przyjąć. Komedię Mieczysława Krawicza ogląda się z ciągłym uśmiechem na ustach, ale również z pewną nostalgią. Widzimy w nim Warszawę w ostatnim momencie przed wojenną zawieruchą. Dla trojga aktorów grających główne role był to ostatni film w karierze. Ina Benita, Zbigniew Rakowiecki i Józef Orwid zginęli podczas Powstania Warszawskiego. Sam film, mimo że wyprodukowany został w 1939 r., musiał poczekać na swoją premierę do grudnia 1941 r., gdy pozwolił na nią niemiecki okupant.

Pętla
4 maja 2017

REŻYSER
Wojciech Has
ROK PRODUKCJI
1958
Polska

Maj rozpoczynamy filmem, którym 60 lat temu zadebiutował jeden z najciekawszych polskich reżyserów — Wojciech Has. Dzieło jest ekranizacją jednego z opowiadań Marka Hłaski pod tym samym tytułem. Akcja dzieje się w ciągu jednego dnia, w trakcie którego obserwujemy Kubę zmagającego się z alkoholizmem. Mężczyzna stara się pozostać trzeźwym do wieczoru, kiedy ma wraz z dziewczyną udać się do lekarza. Jednak okazuje się to niezwykle trudne. Udający współczucie znajomi są wścibscy i denerwujący, w mieszkaniu czas mija powoli, nie pomaga wyjście na ulicę. Gustaw Holoubek grający główną rolę daje prawdziwy popis swoich aktorskich umiejętności, zdjęcia Mieczysława Jahody są bardzo sugestywne, a klimat filmu jest zbudowany po mistrzowsku. Naprawdę warto poświęcić mu 96 minut.

Jabłka Adama
11 maja 2017

REŻYSER
Anders Thomas Jensen
ROK PRODUKCJI
2005
Dania, Niemcy

Macie może ochotę na szarlotkę? Podejmie się jej upieczenia Adam — neonazista, który trafia w ramach programu resocjalizacji na plebanię. Zamieszkuje ją ciężarna Sarah, pijak i złodziej Gunnar, napadający na stacje benzynowe Khalid oraz pastor Ivan, który nie przyjmuje do wiadomości istnienia zła. Owoce na ciasto mają pochodzić z przykościelnej jabłoni. Zadanie okazuje się jednak tylko pozornie proste. Drzewo jest atakowane przez ptaki i szkodniki, a do tego ciągle psuje się kuchenka. Duńska czarna komedia obfituje w nawiązania do Księgi Hioba, a Mads Mikkelsen w roli pastora czuje się jak ryba w wodzie. „Jabłka Adama” to dzieło, które wywołuje uśmiech na ustach, funduje nam dawkę pozytywnych emocji, ale jednocześnie nie jest pozbawione inteligentnego przesłania. Jesteśmy ciekawi czy przypadnie Wam do gustu.

Niewinni czarodzieje
18 maja 2017

REŻYSER
Andrzej Wajda
ROK PRODUKCJI
1960
Polska

Przypadkowe spotkania potrafią przerodzić się w coś niezwykłego. Główni bohaterowie filmu Andrzeja Wajdy poznają się w klubie muzycznym. Nic o sobie nie wiedzą, spędzają jednak razem noc, grając w rozbieranego pokera, rozmawiając i prowadząc pełną napięcia grę miłosną. Bazyli to młody lekarz, którego pasją jest gra na perkusji w zespole jazzowym. Pelagię poznajemy jako bardzo nieszablonową dziewczynę, jednak nie wiemy o niej wiele. Oboje zakładają maski udając nonszalanckich, nie chcą przyznać, że zaczynają dla siebie być kimś więcej niż jednorazową znajomością. „Niewinni czarodzieje” to przede wszystkim kino dwojga aktorów — Tadeusza Łomnickiego i Krystyny Stypułkowskiej. Film przywodzi na myśl stylistykę teatralną. Reakcje po jego premierze były skrajne, wywołał szeroką dyskusję społeczną. Liczymy, że również Was zachęci do pozostania po seansie i wyrażenia swojej opinii na jego temat. Mimo upływu wielu lat od jego premiery, być może wciąż zakładając maskę cyników boimy się przyznać, że do szczęścia potrzebna jest nam ta druga połówka, a rozmowa bywa ważniejsza niż seks.

 Ola Kjelbye Moja chuda siostra
25 maja 2017

REŻYSER
Sanna Lenken
ROK PRODUKCJI
2015
Niemcy, Szwecja

Stella nie wyróżnia się w gronie rówieśników. Ma rude włosy, nadwagę, podkochuje się w dużo starszym trenerze jej siostry. W domu rodzice poświęcają jej mniej uwagi niż starszej Katji. To ona jednak zauważa, że jej wysportowana, piękna siostra cierpi na anoreksję. Sanna Lenken w swoim debiutanckim filmie rysuje obraz rodziny dotkniętej tą chorobą. W bardzo delikatny sposób ukazuje relacje między siostrami, które wydają się swoimi przeciwieństwami. Mówi o rodzicach zapatrzonych w dziecko tak mocno, że nie dostrzegają, kiedy dzieje się z nim coś złego. Serwuje nam obraz bardzo prawdziwy, niepokojący i emocjonujący. Jesteśmy przekonani, że zapoczątkuje on bardzo ciekawą dyskusję po seansie.

Przypadek
1 czerwca 2017

REŻYSER
Krzysztof Kieślowski
ROK PRODUKCJI
1981
Polska

Czy losem rządzi przypadek? Czy codziennie wybory, spotkani ludzie, wpływają na to, jak potoczy się nasze życie, czy może bez względu na nie dążymy do tego samego punktu? Czy sami zmieniamy się pod wpływem tych przeżyć i znajomości, czy może nie odciskają one znamion na naszej osobowości? Krzysztof Kieślowski postarał się odpowiedzieć nam na te nurtujące pytania w swoim filmie „Przypadek”, ukazując trzy drogi, jakimi potoczyć się może życie Witka (w tej roli Bogusław Linda) w zależności od tego, czy zdąży na pociąg do Warszawy. Film powstał w 1981 roku, ale ze względu na wprowadzenie stanu wojennego, swoją premierę miał dopiero sześć lat później. Zapraszamy!

Dziewczyna z szafy
8 czerwca 2017

REŻYSER
Bodo Kox
ROK PRODUKCJI
2012
Polska

Samotność i poczucie alienacji to tematy, które porusza Bodo Kox w swoim kinowym debiucie „Dziewczyna z szafy”. Reżyser uważany za czołowego przedstawiciela polskiego offu w niezwykle lekkiej, komediowo-dramatycznej formie opowiada historię ludzi, którzy z wyboru, lub przez chorobę, zamykają się w swoim świecie. Jacek opiekuje się swoim autystycznym bratem Tomkiem. Magda zamyka się w szafie i co jakiś czas podejmuje kolejną próbę samobójczą. Ich drogi połączą się i zaowocują piękną przyjaźnią, przedstawioną nam z nutą humoru. Film często porównywany jest do kina skandynawskiego. Lekko groteskowy, ambitny i do bólu rzeczywisty. Już nie możemy się doczekać seansu!

Nóż w wodzie
22 czerwca 2017

REŻYSER
Roman Polański
ROK PRODUKCJI
1961
Polska

Tym razem zanurkujemy w kanonie kina polskiego, by przedstawić Wam pełnometrażowy debiut jednego z najwybitniejszych rodzimych reżyserów – „Nóż w wodzie” Romana Polańskiego. Andrzej i jego żona Krystyna wyjeżdżają na Mazury na jednodniowy rejs jachtem. Zabierają po drodze autostopowicza i proponują, by towarzyszył im w tej wyprawie. Pomiędzy pasażerami z godziny na godzinę zaczyna narastać konflikt. Warto zwrócić uwagę na niezwykłe rozwiązania operatorskie, za które odpowiedzialny jest Jerzy Lipman i piękną, jazzową ścieżkę dźwiękową skomponowaną przez Krzysztofa Komedę. Podobno Władysław Gomułka podczas seansu rzucił w ekran popielniczką. Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych reakcji na jedyny nakręcony w całości w Polsce obraz mistrza.

Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
5 października 2017

REŻYSER
Paweł Łoziński
ROK PRODUKCJI
2016
Polska

Po letniej przerwie wracamy z filmem bardzo ambitnym, minimalistycznym, przepełnionym emocjami. Paweł Łoziński w swoim najnowszym dziele wchodzi z kamerą do gabinetu psychoterapeutycznego i podczas pięciu spotkań towarzyszy dwóm kobietom, które próbują na nowo poukładać panujące między nimi relacje. Będziemy im towarzyszyć w chwilach bezsilności i smutku, a biorąc pod uwagę to, że z bohaterkami tego dokumentu łatwo jest się identyfikować zapewne sami zostaniemy zmuszeni do refleksji. Liczymy na to, że porozmawiamy z Wami o tym tuż po zakończeniu seansu… ale bez kozetki i w znacznie większym gronie. Zapraszamy!

Koń turyński
12 października 2017

REŻYSER
Bela Tarr
ROK PRODUKCJI
2011
Francja, Niemcy, Szwajcaria, Węgry

Rok 1889, Turyn. Niedługo po tym jak Nietzsche oznajmił, że Bóg umarł a jego miejsce zajął człowiek, filozof, widząc okładanego przez woźnicę konia, rzuca się na szyję zwierzęcia by je ochronić. Popada w chorobę psychiczną. Aż do śmierci już się nie odezwał i niczego więcej nie napisał. A co się stało z koniem? Zdarzenia te stały się punktem wyjścia ostatniego (jak twierdzi sam reżyser) filmu Beli Tarra. W rozpadającej się kamiennej chacie mieszka kaleki starzec wraz z córką. Mają starego konia, który odmawia pracy. W długich ujęciach ascetycznego filmu wyczuwamy koniec pewnego świata. Mimo że film jest trudny, bardzo powolny i raczej w jego trakcie nie będziemy mieć okazji do śmiechu to reżyser twierdzi, że po zakończeniu seansu, gdy na sali robi się jaśniej, większość widzów czuje się wzmocniona, podbudowana. Jesteśmy niezmiernie ciekawi, jakie wrażenie zrobi na Was to niezwykłe dzieło

Krótki film o zabijaniu
19 października 2017

REŻYSER
Krzysztof Kieślowski
ROK PRODUKCJI
1987
Polska

Wierzymy w to, że postaci Krzysztofa Kieślowskiego nie trzeba nikomu przedstawiać. Autor Dekalogu oraz trylogii Trzy Kolory poprowadzi nas tym razem przez trudny temat morderstwa. Asystować mu przed kamerą będą między innymi Mirosław Baka i Krzysztof Globisz. Pierwszy z nich wcieli się w postać dwudziestoletniego Jacka. Chłopaka poznajemy, gdy chce wykonać odbitkę zdjęcia swojej młodszej, zmarłej tragicznie siostry. Chwilę później będzie on już mieć na dłoniach krew zamordowanego przez siebie taksówkarza. Z beznadziejnej sytuacji wybronić go będzie starał się młody adwokat, Piotr. Zagłębimy się w psychikę mordercy, przeanalizujemy jego motywy, wpływ tragicznych wydarzeń z jego przeszłości, będziemy dyskutować o słuszności kary śmierci. Ten film po prostu trzeba obejrzeć.

DOFA: Nasz rajski ogród
22 października 2017, godz. 18.30

REŻYSER
Mano Khalil
ROK PRODUKCJI
2010
Szwajcaria

Okazuje się, że multikulturowa utopia w mikroskali nie jest mrzonką, istnieje naprawdę, na obrzeżach szwajcarskiego Berna. Prawie 150 ogródków działkowych zamieszkują obywatele dwudziestu różnych nacji. Tworzą oni zamknięte społeczeństwo z własnymi strukturami i prawami, zbudowane z jednostek szukających na łonie przyrody ucieczki przed wielkomiejskim życiem. Reżyser nie tylko buduje obraz tego osobliwego organizmu społecznego, ale i przedstawia intrygujące portrety składających się nań jednostek.

DOFA: Chińskie ecopolis
22 października 2017, godz. 18.30

REŻYSER
Anna-Karin Grönroos
ROK PRODUKCJI
2013
Finlandia

Eero Paloheimo to fiński profesor, którego głównym postulatem jest konieczność zmiany modelu organizacji miast na bardziej ekologiczny, przyjazny środowisku. Mimo ogromnych chęci i zaangażowania jego plan budowy zielonego miasta zdaje się niewykonalny na europejskim gruncie. Okazja na urzeczywistnienie utopijnego projektu pojawia się w Chinach, gdzie to biznesmen Zhang Yue planuje zrealizować podobny w założeniach ideologicznych projekt samowystarczalnej wieży-miasta.

DOFA: Przygoda
24 października 2017, godz. 19.00

REŻYSER
Michelangelo Antonioni
ROK PRODUKCJI
1960
Włochy, Francja

Klasyka kina, która zapewniła Antonioniemu rozgłos. Opowiada o grupce młodych ludzi, którzy wyruszają w rejs. Po przybiciu jachtem do bezludnej wyspy, jedna z dziewczyn znika. Intryga jest jednak tylko pretekstem do opowiedzenia historii o miłości. Wielowymiarowe postacie pod wpływem przedstawionych wydarzeń są zmuszone do weryfikacji swoich uczuć. Innowacyjna konstrukcja fabularna oraz powolne tempo filmu pozwalają nad odczuwanie emocji wraz z bohaterami. Obraz otrzymał nagrodę Jury w Cannes za najlepszy film w 1960 roku.

DOFA: 89 mm od Europy
25 października 2017, godz. 19.30

REŻYSER
Marcel Łoziński
ROK PRODUKCJI
1993
Polska

Brześć – granica między Polską, a byłym Związkiem Radzieckim. Tu kończą się europejskie tory kolejowe, dalej biegną szersze. Aby przez to miejsce mogło przejechać kilkadziesiąt pociągów międzynarodowych, białoruscy robotnicy muszą każdego dnia wymienić kilka tysięcy kół pod wagonami. Z okien pociągów przyglądają się temu Francuzi, Niemcy, Holendrzy… Dwa światy?

DOFA: A gdyby tak się stało
25 października 2017, godz. 19.30

REŻYSER
Marcel Łoziński
ROK PRODUKCJI
2007
Polska

Tomek urósł i jako osiemnastolatek powraca do znajomego parku, w którym wcześniej jeździł na hulajnodze. Dorosły Tomasz spotyka małego Tomka i wspomina historie, które usłyszał dwanaście lat temu od ludzi w parku. Ta wędrówka w czasie staje się dowodem na ponadczasowość problemów – pomimo upływu lat ciągle pozostają takie same.

DOFA: Przed wschodem słońca
26 października 2017, godz. 19.00

REŻYSER
Richard Linklater
ROK PRODUKCJI
1995
Austra, Szwajcaria, USA

W ramach tegorocznej edycji Dolnośląskiego Festiwalu Architektury chcielibyśmy zabrać Was na spacer po uliczkach Wiednia. Towarzyszyć nam będą Amerykanin Jesse wracający z podróży po Europie oraz paryżanka Celine, która odwiedzała swoją babcię w Budapeszcie. Między młodymi ludźmi już w pociągu pojawi się nić porozumienia, a stolica Austrii da im odrobinę więcej czasu by mogli się lepiej poznać. Odwiedzimy z nimi kawiarnie, most na Dunaju, zajrzymy do nocnego klubu. Inteligentne dialogi, w których poruszone zostaną tematy polityki, miłości, planów na przyszłość są tylko jednym z licznych atutów dzieła Richarda Linklatera. Dzięki pięknym kreacjom aktorskim Ethana Hawke’a oraz Julie Delpy gwarantujemy, że ten wieczór będzie można zaliczyć do bardzo udanych.

Ładunek 200
2 listopada 2017

REŻYSER
Aleksey Balabanov
ROK PRODUKCJI
2007
Rosja

Związek Radziecki, rok 1984. Na prowincji, po wyjściu z dyskoteki zostaje porwana młoda dziewczyna, córka sekretarza miejscowego komitetu partii. Jej poszukiwania prowadzi milicjant Żurow. W tle kursują samoloty z tytułowym ładunkiem – martwymi przywożonymi z Afganistanu. Obskurne budynki, przygnębieni mieszkańcy i partia powtarzająca, że spowolnienie gospodarcze jest tylko stanem przejściowym. Aleksey Balabanov stworzył kino wstrząsające, niepozwalające o sobie zapomnieć. Zarówno bohaterowie, jak i sama historia są wielowymiarowe, co zwiastuje ciekawą dyskusję po seansie.

Solaris
9 listopada 2017

REŻYSER
Andriej Tarkowski
ROK PRODUKCJI
1972
ZSRR

Po raz kolejny sięgamy do filmografii Andrieja Tarkowskiego. Tym razem chcielibyśmy obejrzeć z Wami film określany jako najprzystępniejszy z dzieł mistrza, ale też budzący najwięcej kontrowersji. Fabuła „Solaris” została umieszczona w przyszłości, na stacji kosmicznej krążącej po orbicie planety Solaris. Ludzkość staje w obliczu obcego Wszechświata. Stanisław Lem, autor literackiego pierwowzoru, zarzucił reżyserowi, że stworzył obraz będący raczej ekranizacją „Zbrodni i Kary”, tyle że ubranej w kostium fantastycznonaukowy i aż do swojej śmierci odmawiał mu wielkości. Mimo to film został uhonorowany wieloma wyróżnieniami. Chętnie dowiemy się, jakie jest Wasze zdanie na ten temat.

Krisha
16 listopada 2017

REŻYSER
Trey Edward Schults
ROK PRODUKCJI
2015
USA

Autoterapeutyczny debiut reżysera, który przenosi relacje ze swoją toksyczną matką na ekran. Być może brzmi to banalnie, ale gwarantujemy, że to tylko pozory. Całość zbudowana jest na nietypowym dla tematyki wrażeniu napięcia, długich ujęciach z kamerą lawirującą między członkami rodziny w ciągu jednego świątecznego dnia, co intensyfikuje emocjonalny charakter filmu. Prócz kilku profesjonalnych aktorów, całość obsady stanowi prawdziwa rodzina reżysera, każdy gra siebie, nawet imiona nie zostały zmienione. Film nie jest dziełem łatwym i przyjemnym w odbiorze, ale bardzo świadomym i kompletnym. Liczymy na to, że zachwyci również Was.

Szpital przemienienia
23 listopada 2017

REŻYSER
Edward Żebrowski
ROK PRODUKCJI
1978
Polska

W tym tygodniu sięgamy po klasyk odrobinę już zapomniany, a bardzo odważnie poruszający tematy filozoficzno-moralne. W ekranizacji pierwszej części trylogii Stanisława Lema „Czas nieutracony” akcja rozgrywa się na początku hitlerowskiej okupacji w likwidowanym przez Niemców szpitalu psychiatrycznym. Dla niektórych jest on miejscem schronienia, a samo podejście lekarzy do choroby psychicznej jest skrajnie różne. Dla jednych to forma nawiedzenia, dla innych schorzenia, które należy leczyć chirurgicznie. Genialne aktorstwo Zbigniewa Zapasiewicza, Gustawa Holoubka czy Wojciecha Pszoniaka sprawia, że mimo upływu czasu od premiery film nie pozwala na odwrócenie wzroku od ekranu od pierwszych minut aż po napisy końcowe.

Koniec świata
30 listopada 2017

REŻYSER
Monika Pawluczuk
ROK PRODUKCJI
2015
Polska

Zapis nocnej audycji z dnia domniemanego końca świata (grudzień 2012, kiedy kończył się kalendarz Majów). Prawdziwi słuchacze dzwonią do radia i dzielą się osobistymi historiami, niejednokrotnie stanowiącymi dla nich ich prywatny koniec świata. Równocześnie obserwujemy pracę dyspozytora 112 oraz nocnego taksówkarza. Mnóstwo niesamowitych, autentycznych nagrań (zarówno rozmów z dyspozytorni, nagrań z monitoringu, czy telefonów do radia) jak i niezwykle czułe podejście do przedstawianych bohaterów sprawiają, że dokument jest niezwykle emocjonalny. Autorka dzieła, Monika Pawlczuk, mówi, że obraz powstał z „konieczności znalezienia najlepszego sposobu na przejście przez życie – szczególnie w momencie, kiedy zegar tyka” i dodaje „życie składa się z różnych momentów. Te gorsze łatwiej przejść z kimś obok. I paradoksalnie może to być zupełnie obca osoba”. Liczymy na to, że z nami podzielicie się swoimi odczuciami na temat tego oryginalnego dzieła.

 

Szukaj
Znajdziesz nas na
Newsletter
Wspierają nas

Politechnika Wrocławska

 

Filmoteka Narodowa

 

Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych

 

Polski Instytut Sztuki Filmowej

 

Polska Federacja Dyskusyjnych Klubów Filmowych

Patroni medialni

Na PWr

 

Radio LUZ

Archiwa newsów